Monday, 25 February 2013

Demam Kuning ~ Apa Nak Buat ???

Hari ini genap 21 hari Akashah menjadi penyeri keluargaku :) . 

Pada 5 Februari 2013, jam 5.38 pm, aku telah selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang comel sekali di Hospital Sultan Ismail, Johor. Air ketuban pecah pada pukul 9.30 pagi, waktu tu tengah nyenyak tidur lagi sebab mak mertua cakap walaupun tanda dah ada tapi lama lagi tu nak keluar.. Jadi aku tunggu je lah sampai tertidur dibuatnya. Tiba-tiba terasa air panas keluar di bahagian bawah. Apa lagi, aku terus melompat berlari pergi ke bilik air. Panic Mode.. Air keluar dengan banyaknya tanpa henti. Tak boleh nak kawal langsung. Mak mertua terus hidupkan enjin dan bawa aku ke hospital dan seterusnya sampailah baby akashah ni keluar. Masuk hospital pukul 9.30 pagi tapi baby keluar pukul 5.30 petang itupun selepas kena induce sebab doktor takut aku tak ada tenaga nak meneran nanti sebab sempat breakfast roti canai je sekeping.. :)

Hari kedua, dibenarkan balik rumah pastu ada nurse pula sampai buat susulan dan suruh follow up ke klinik kesihatan sebab nampak baby akashah macam ada kuning sikit. Huhu. Pergi buat follow up, doktor kata paras kuning dia dah agak tinggi dalam 17 macam tue. Kena tahan wad sampai 4 hari duduk bawah lampu ungu tu. Pada hari discharge tu, paras kuning dia turun sampai 12.8 sahaja. Balik K.L hari rabu dan hari jumaat ada nurse datang rumah buat follow up lagi dan cakap kena buat follow up cek darah kuning sebab macam ada kuning lagi, Pergi buat cek darah, paras kuning dia naik lagi jadi 13. Herm. Pada waktu tu, rasa macam sedih sangat, vitamin semua aku makan yang kononnya boleh protect dari kena kuning apa bagai. Tapi kenapa kuning dia tak turun turun pun. Jamu semua aku tak pakai dan minum pun sebab takut effect lagi parah.

Malam tu aku menangis sebab baby Akashah tak mahu minum susu, dah paksa pun tak mahu juga dengan paras kuning dia yang naik tue. Aku dah siap siap nak pergi hospital je terus biar lah duduk dalam wad sampai kuning dia hilang pun dah tak kisah. Tapi mak mertua cuba bagi botol susu, dia minum plak...herm..

Last-last papa beli susu kambing. Mula-mula bagi 3 onz jer, pastu baru bagi 2 oz satu hari..banyaknyer bahan buangan dia. Bila pergi cek balik darah hari isnin, paras kuning dia dah menurun jadi 11.6. Hari rabu follow up lagi cek darah tapi kuning turun jadi 11.2 sahaja. Sedih sangat kenapa turun sikit je..Susu kambing still minum, Breastfeed lagi. Apa lagi masalah dia..Jadi aku nekad, berhenti makan multivitamin semua. Cuma minum susu kambing je. Aku minum susu Higoat tue..dan baby Akashah aku bagi direct susu kambing 2 oz satu hari... Bila check up hari jumaat, akhirnya paras kuning dia menurun jadi 9.2. Alhamdulillah....

Jadi sekarang ni, aku dah tak makan dah multivitamin tu..Jamu pun pakai pilis jer kat dahi..

Jadi pada semua mommies yang ada baby kena demam kuning tue, jangan panik ye.. Petua orang lama-lama memang yang terbaik. Amalan yang dilakukan sejak turun temurun ada kebenaran dia. Just bagi baby susu kambing dan berdoa semoga semua akan jadi lebih baik...Amin..

Kalau sebelum ni, aku yang jaga waktu minum susu baby Akashah..kena kejut dia bangun tidur, sekarang ni, dia dah boleh bangun sendiri dan kejut aku plak untuk bagi dia minum susu..hehe..Tak Apa Janji Dia Sihat.. :)

No comments:

Post a Comment